Winkelwagen Geen producten

Technische vragen

  • Wat zijn de voordelen van composietmaterialen?
    • Laag soortelijk gewicht
    • Hoge specifieke sterkte en specifieke stijfheid
    • Zeer lage uitzettingscoëfficiënt
    • Hoge mate van chemische resistentie
    • Geen corrosie
    • Weer- en waterbestendig
    • Goede isolerende eigenschappen
    • Langere levensduur
    • Lagere servicestilstand
    • Minder slijtage van aandrijfmotoren, assen en lagers
    • Hogere output van uw machinale productie dan met alu- of RVS-onderdelen
    • Hogere meetnauwkeurigheid door een zeer lage uitzettingscoëfficiënt
  • Heeft composiet ook nadelen?
    • Afhankelijk van uw wensen en toepassing kunnen er ook nadelen zijn aan het gebruik van composietmaterialen. Een plaatselijk scherpe puntbelasting kan het slecht weerstaan en composiet kan versplinteren bij breuk. Daarnaast is het nabewerken relatief arbeidsintensief en duur (cnc frezen)
      Als toleranties lager moeten liggen dan +/- 0,2 mm is nabewerking altijd nodig en duurder dan voor conventionele materialen, zoals staal of aluminium.
  • Welke (veiligheids)maatregelen moet ik nemen als ik composiet ga nabewerken?
    • De nabewerking van composiet is een specialisme. Wij adviseren u dan ook om het nabewerken van carbon door Carbonwebshop te laten uitvoeren. Doet u de nabewerking zelf, let u dan op deze aandachtspunten:
      • Bewerk composiet altijd in een ruimte met goede afzuiging. Er komen bij het zagen, boren en frezen veel minuscule stofdeeltjes vrij.
      • Draag altijd persoonlijke beschermingsmiddelen, zoals: een stofmasker, een bril en gehoorbescherming en beschermende werkkleding.
      • Gebruik scherp en hoogwaardig snijgereedschap.
      • Voer alle bewerkingen geduldig en voorzichtig uit. Doet u dit niet, dan kan het composiet beschadigen en delamineren. (tussen de lagen door scheuren)
    • Wilt u advies of hulp inzake nabewerking? Neem contact met ons op. Wij helpen u graag verder.
  • Waar moet ik op letten als ik composiet ga verlijmen?
    •  
    • Zorg bij verlijming eerst dat u het composiet goed schoon en vetvrij maakt.
    • Vervolgens schuurt of straalt u de te verlijmen delen ruw. Let hierbij wel op dat u alleen de lijmoppervlaktes ruw maakt; schuurt u de bovenlaag van het composiet, dan raakt deze beschadigd en verliest het product z’n mooie glans.
    • Vervolgens ontvet u het oppervlak opnieuw met een schone doek.
    • Tenslotte brengt u de lijm aan op het oppervlak en plaatst u de composiet delen tegen elkaar. Eventueel met hulpklemmen of lijmmallen.
  • Kan ik ook metalen op composiet verlijmen?
    • Dit is mogelijk met de araldite 2031 lijm die u in de carbonwebshop kunt kopen. Hanteer voor een insert dezelfde lijm proces stappen zoals hierboven benoemd.
  • Kan ik gaten boren in carbononderdelen?
    • Dat kan zeker. Let daar bij wel op de eerder genoemde veiligheidsmaatregelen
  • Kan ik carbonproducten frezen?
    • Carbonwebshop kan op basis van een offerte ook freesbewerkingen voor uw uitvoeren.
  • Wat is het verschil tussen de buistypes:  ‘gelamineerd’, ‘gewikkeld’ en ‘gepultrudeerd’?
    • De drie types hebben verschillende vezelrichtingen, waardoor de buig- en torsieprestaties verschillen. Dit komt onder andere doordat het productieproces voor elke type anders is. Welk type carbonbuis voor u het meest geschikt is hangt af van uw toepassing. Carbonwebshop verkoopt alleen gelamineerde en gepultrudeerde buizen. Wij adviseren u graag welke geschikt is voor uw toepassing..
      • Een gelamineerde buis wordt gemaakt van prepreg weefsels, die om een kern heen worden gelamineerd. De carbonwebshop buis vezelrichting is hierbij ongeveer 80% lengte- en 20% dwarsrichting.
      • Bij gewikkelde buizen worden droge vezels eerst door een bad van hars getrokken, waarna ze door een vormkern getrokken worden. Tegelijk plaatst men een minimale rotatiewikkel om de buis heen, waardoor deze buis een kleine mate van torsie kan opvangen. De vezelverdeling is ongeveer 95% lengte- en 5% dwarsrichting.
      • Bij een pultrusiebuis lopen de vezels voor 100% in de lengterichting. Ook deze vezels trekken we door een vormkern en harsbad heen. De buis stijfheid ligt alleen in de lengteligging omdat geen dwars vezels zijn aangebracht, hierdoor kan een pultrusiebuis geen torsiebelastingen opvangen.
  • Waar staat de afkorting ‘EI’ voor?
    • ‘EI’ slaat op de elasticiteitsmodulus van carbonfiberproducten met een bepaalde laminaatopbouw, vermenigvuldigd met het oppervlaktetraagheidsmoment. Dit resulteert in de stijfheid van het object in de desbetreffende vorm. De elasticiteitsmodulus is een getal waarmee we de weerstand tegen elastische (niet blijvende) vervorming aanduiden wanneer het object belast wordt. Het oppervlaktetraagheidsmoment zegt iets over de weerstand tegen doorbuiging in een bepaalde richting.
  • Wat is een prepreg?
    • Prepreg staat voor pre-impregnated, oftewel vooraf geïmpregneerd. Dit houdt in dat de vezels al geïmpregneerd zijn met een gedoseerde hoeveelheid hars. Deze materiaal methode levert componenten op met een relatief hoog vezel gehalte.
  • Kan ik CAD-bestanden ontvangen van jullie bestaande producten? 
    • Ja, dit is mogelijk. Neem hiervoor contact met ons op via info@carbonwebshop.nl
  • Wat houdt het handlamineren van een buis of koker in?
    • Het met de hand aanbrengen van verschillende carbon laagjes in een vorm matrijs. Het merendeel van de Carbonwebshop producten worden middels prepregs gemaakt. Het voordeel hiervan is dat vezels in verschillende richtingen liggen en producten een hoge vezelfractie (+65%) hebben.


Geen producten aanwezig

Staat uw vraag er niet bij? Mail ons dan op info@carbonwebshop.nl. Wij proberen uw vraag op werkdagen binnen 24 uur te  beantwoorden.


Carbonwebshop levert gelamineerde composiet producten!

 

* = prijzen zijn  inclusief  BTW    Verzendkosten details  Powered by CCV Shop webwinkel software
Deze website gebruikt cookies om het bezoek te meten, we slaan geen persoonlijke gegevens op.